Kasinopelien ohjelmointi

Maanantai, elokuu 12. 2019

Suurin osa ihmisistä on joskus pelannut kasinopelejä, mutta harvalla on kuitenkaan minkäänlaista käsitystä siitä, miten pelit toimivat. Ulospäin homma näyttää simppeliltä: aseta panos, paina nappia, odota rullien pysähtymistä ja katso, voititko jotakin. Jokaisen slotin taustalla on kuitenkin monimutkainen ohjelmisto, jonka kehittäminen on vaatinut valtavasti työtä.

Entisaikaan kolikkopelit olivat mekaanisia, jolloin niiden kehittäminen oli hieman yksinkertaisempaa nykyaikaan verrattuna. Nykyisin kasinopelit lähentelevät monimutkaisuudessaan videopelejä, ja niiden kehittämiseen palkataan alan taitavimpia koodareita. Käymme tässä artikkelissa läpi kasinopelien ohjelmoinnin keskeisimpiä käsitteitä.

Kaiken takana on satunnaislukugeneraattori

Kasinopelit ovat kehittyneet valtavasti kuluneen vuosikymmenen aikana: nykyisin suuret pelistudiot tuottavat mahtipontisilla grafiikoilla ja hienoilla videointroilla varustettuja pelejä, joita ei heti mieltäisi sloteiksi. Kolmella rullalla ja yksinkertaisilla hedelmäsymboleilla varustetuista kasinopeleistä on tultu pitkä matka pelien nykyiseen tasoon. Ulkoasun radikaalista kehityksestä huolimatta onlinepelien taustalla pyörivä ohjelmisto on kuitenkin pääosin edelleen samanlainen.

Netissä pelattavien slottien merkittävin ominaisuus on satunnaislukugeneraattori, jota usein kutsutaan lyhenteellä RNG (random number generator). Monelle tuttu esimerkki vastaavasta, yksinkertaistetusta generaattorista on Random.org-sivusto. Kasinopeleissä satunnaislukugeneraattori määrittää, miten todennäköisesti kukin symboli osuu tietylle rullalle. Uhkapeliala on tiukasti säädeltyä ja kontrolloitua, joten pelinkehittäjien täytyy valvoa satunnaislukugeneraattorin toimintaa erittäin tarkkaan. Monilla kasinopelejä kehittävillä yrityksillä on usein jopa erillinen työntekijä, jonka pääasiallinen tehtävä on tarkkailla generaattorin toimintaa.

Painotettu tuloksenarvonta mahdollistaa todennäköisyyksien hienosäädön

Nykypäivänä satunnaislukugeneraattori mahdollistaa yrityksille painotetun tuloksenarvonnan hyödyntämisen. Generaattorin avulla tietyille symboleille voidaan ohjelmoida suurempi todennäköisyys osua rullille, kun taas toisille pienempi. Yhden symbolin todennäköisyys osua rullalle voi olla esimerkiksi 1/64 ja toisen 1/7. Vähäarvoisia, vain pieniä voittoja sisältäviä symboleita painotetaan eniten. Arvokkaimmille symboleille taas ohjelmoidaan pienimmät todennäköisyydet, jolloin pelaajat osuvat suuriin voittoihin hyvin harvoin.

Tällainen säätö mahdollistaa sen, että yritykset voivat asettaa peleihin todella suuria päävoittoja – todennäköisyydet niiden voittamiseen ovat niin pieniä, ettei riskiä valtavien tappioiden syntymiseen ole. Painotetun tuloksenarvonnan ansiosta myös ”läheltä piti” -tilanteita tapahtuu useammin, jolloin pelaaja kokee, että suurvoittojen nappaaminen voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä. Painotuksen takia todennäköisyys suurten voittojen saamiseen on usein paljon pienempi, kuin pelaajat luulevat.

Perinteisissä mekaanisissa pelikoneissa vastaava hienosäätö ei ollut mahdollista, vaan kaikilla symboleilla oli yhtä suuri todennäköisyys osua rullille. Pelien kehittäjät eivät tällöin voineet laittaa tarjolle samanlaisia valtavia päävoittoja kuin nykypäivänä, koska todennäköisyyksillä kikkailu ei ollut mahdollista. Uudet kasinot 2019 ovat nykyisin pullollaan satojen tuhansien eurojen päävoittoja mainostavia pelejä. Perinteisissä pelikoneissa myös rullien maksimimäärä oli rajallinen – nykyään rullia ja symboleita voi olla teoriassa kuinka monta tahansa.

Palautusprosentti palvelee aina kasinoa pitkässä juoksussa

Satunnaislukugeneraattorin lisäksi toinen merkittävä tekijä kasinopelien ohjelmoinnissa on palautusprosentti, jota kutsutaan nettikasinoilla lyhenteellä RTP (return to player). Palautusprosentti kertoo sen, kuinka suuren osuuden panoksista peli palauttaa pelaajalle keskimääräisesti. Nettikasinoilla palautusprosentit liikkuvat yleensä 94 ja 98 prosentin välimaastossa. Sataa lähentelevät palautusprosentit ovat mahdollisia, koska niissä pätee suurten lukujen laki. Mitä pidempi otanta, sitä todennäköisimmin tulos vastaa määriteltyä palautusprosenttia. Pelintarjoaja jää siis aina voitolle pitkässä juoksussa.

Käsite ”keskimääräinen” tarkoittaa vähintään 10 000 pelikierrosta, joten lyhyellä aikavälillä sekä suuret voitot että tappiot ovat hyvin mahdollisia. Jos asia olisi toisin, kukaan tuskin pelaisi kasinopelejä – jännitysmomentti kärsisi huomattavasti, jos jokaisesta euron panoksesta saisi aina vaikkapa 95 senttiä takaisin. Pitkällä aikajuoksulla asia on kuitenkin juuri niin: jos pelaat vuoden jokaisena päivänä kolikkopeliä, jonka palautusprosentti on 95, olet mitä todennäköisimmin hävinnyt asettamistasi panoksistasi viisi prosenttia projektin loputtua.

Data-analyysin hyödyntäminen pelialalla

Maanantai, elokuu 12. 2019

Kohdennetusta markkinoinnista ja big datasta on kohistu jo pitkään etenkin sosiaalisen median parissa. Vähemmän tunnettuja, mutta dataa erittäin taitavasti hyödyntäviä yrityksiä ovat myös nettikasinot ja vedonlyöntisivustot. Uhkapeliala on yksi maailman nopeimmin kasvavista aloista; uusia yrityksiä syntyy jatkuvasti ja suuret toimijat kasvavat entisestään. Datan kerääminen, analysointi ja hyödyntäminen markkinoinnissa ovat olennainen osa alalla toimivien menestyvien yritysten toimintaa, mutta miten uhkapeliyritykset toteuttavat sen käytännössä? Avaamme asiaa tässä artikkelissa.

Datan kerääminen alkaa heti pelitilin luomisesta

Nettikasinoilla ei suinkaan ole pääsyä yhtä kattavaan valikoimaan dataa kuin esimerkiksi Facebookilla. Kasinot ja vedonlyöntiyhtiöt kuitenkin hyödyntävät kaikkea niille luovutettua tietoa erinomaisen hyvin. Tietojen kerääminen alkaa siitä hetkestä, kun klikkaat itsesi nettikasinon sivulle ja avaat pelitilin. Sinulle muodostetaan automaattisesti pelaajaprofiili sukupuolesi, ikäsi sekä sijaintisi perusteella. Poikkeuksen tähän käytäntöön tekevät viime vuosina yleistyneet kasinot ilman rekisteröitymistä, jonne asiakkaat kirjautuvat suoraan nettipankkinsa kautta, eivätkä täten luo tavanomaista pelitiliä lainkaan. Usein otetaan huomioon myös se, mitä kautta päädyit sivustolle: kirjoititko domainin suoraan hakukenttään vai klikkasitko kenties ruudulla näkynyttä banneria toisella nettisivulla.

Yrityksen business intelligence -asiantuntijoiden rakentamat algoritmit pystyvät usein jo pelkästään pelitilin luomisen yhteydessä annettujen tietojen perusteella muodostamaan kuvan siitä, millainen asiakas tulet yritykselle olemaan. On yleisesti tiedossa, että kasinoiden ja vedonlyöntifirmojen aktiivisimpia asiakkaita ovat keski-ikäiset miehet. Riippuu kuitenkin kunkin yrityksen tarjoamista palveluista ja kohderyhmästä, minkälaista asiakasprofiilia se pitää kaikista lupaavimpana.

Datan kerääminen ei suinkaan pääty pelitilin luomiseen. Sivustot keräävät tietoa esimerkiksi siitä, minä viikonpäivinä ja mihin aikaan kirjaudut tilillesi useimmiten, mitä laitteita käytät, mitä pelejä pelaat, kuinka kauan pelituokiosi keskimäärin kestää, mitä talletustapoja käytät ja kuinka kauan käytät aikaa nettisivun eri osioissa. Analyytikot eivät tietenkään erikseen tutki yksittäisten pelaajien käyttäytymistä, vaan koostavat kaikista kerätyistä tiedoista yhteenvetoja ja johtopäätöksiä, joita yrityksen on mahdollista hyödyntää moniin eri tarkoituksiin.

Kerättyä dataa hyödynnetään moneen eri käyttötarkoitukseen

Miten kerättyä tietoa sitten käytännössä hyödynnetään? Kuten mainitsimme, käyttötarkoitukset ovat moninaiset ja ulottuvat yrityksen toiminnan jokaiseen osa-alueeseen: markkinointiin, asiakasviestintään, designiin, asiakashankintaan, yhteistyösopimuksiin…

Uhkapeliyhtiöt saavat data-analyysistä merkittävää hyötyä etenkin markkinoinnissa. Erilaiset vilkkuvat bannerit ja muut verkossa pyörivät mainokset ovat yleisiä kyseisille firmoille. Tiesitkö, että kaverisi ruudulla samassa mainoksessa saattaakin ollakin ihan eri teksti? Saman yrityksen mainoksissa voi olla monta eri pohjaa ja se, mitä sinä näet, voi riippua useasta tekijästä: sijainnista, kellonajasta, hakuhistoriastasi, päivästä ja esimerkiksi siitä, oletko vieraillut kyseisen yrityksen sivuilla ennen vai onko se sinulle täysin uusi tuttavuus.

Nettikasinot ja vedonlyöntiyhtiöt voivat lähettää erilaisille asiakasryhmille juuri heidän tarpeisiinsa räätälöityjä viestejä ja tarjouksia. Viestien sisältämät tarjoukset ja niiden lähetysajat on usein optimoitu tarkkaan kohderyhmän mieltymysten ja aktiivisuuden mukaan. Kasinoilla on myös keinoja ehkäistä pelaajien passivoitumista: algoritmien havaitessa pelaajan vähenevän aktiivisuuden, pelisivusto voi lähettää asiakkaalle esimerkiksi erityisen houkuttelevan tarjouksen. Myös A/B-testit ovat yleisiä uhkapelien parissa toimiville yrityksille. Testi tarkoittaa sitä, että yritys luo saman sisällön pohjalta hieman erilaiset versiot ja tutkii, kumpi niistä saa suuremmat avausprosentit tai klikkausmäärät. A/B-testiä voi soveltaa esimerkiksi sähköposteissa ja mainoksissa.

Nettisivujen ulkoasut on myös usein suunniteltu analytiikkaa hyödyntäen. Yritykset voivat tutkia, mitä nettisivun osioita asiakkaat tarkkailevat kauimmin, mitä painikkeita he klikkaavat ahkerimmin ja missä kohdissa he liikuttelevat hiiren kursoreita eniten. Tällaisia tietoja hyödyntämällä yritykset voivat asettaa haluamiaan painikkeita, mainoksia tai tarjouksia ”hot spoteihin” eli niihin paikkoihin, jotka kiinnittävät asiakkaiden huomion kaikista todennäköisimmin.

(Sivu 1(1), kaiken kaikkiaan 2 merkintää)