Kasinopelien ohjelmointi

Suurin osa ihmisistä on joskus pelannut kasinopelejä, mutta harvalla on kuitenkaan minkäänlaista käsitystä siitä, miten pelit toimivat. Ulospäin homma näyttää simppeliltä: aseta panos, paina nappia, odota rullien pysähtymistä ja katso, voititko jotakin. Jokaisen slotin taustalla on kuitenkin monimutkainen ohjelmisto, jonka kehittäminen on vaatinut valtavasti työtä.

Entisaikaan kolikkopelit olivat mekaanisia, jolloin niiden kehittäminen oli hieman yksinkertaisempaa nykyaikaan verrattuna. Nykyisin kasinopelit lähentelevät monimutkaisuudessaan videopelejä, ja niiden kehittämiseen palkataan alan taitavimpia koodareita. Käymme tässä artikkelissa läpi kasinopelien ohjelmoinnin keskeisimpiä käsitteitä.

Kaiken takana on satunnaislukugeneraattori

Kasinopelit ovat kehittyneet valtavasti kuluneen vuosikymmenen aikana: nykyisin suuret pelistudiot tuottavat mahtipontisilla grafiikoilla ja hienoilla videointroilla varustettuja pelejä, joita ei heti mieltäisi sloteiksi. Kolmella rullalla ja yksinkertaisilla hedelmäsymboleilla varustetuista kasinopeleistä on tultu pitkä matka pelien nykyiseen tasoon. Ulkoasun radikaalista kehityksestä huolimatta onlinepelien taustalla pyörivä ohjelmisto on kuitenkin pääosin edelleen samanlainen.

Netissä pelattavien slottien merkittävin ominaisuus on satunnaislukugeneraattori, jota usein kutsutaan lyhenteellä RNG (random number generator). Monelle tuttu esimerkki vastaavasta, yksinkertaistetusta generaattorista on Random.org-sivusto. Kasinopeleissä satunnaislukugeneraattori määrittää, miten todennäköisesti kukin symboli osuu tietylle rullalle. Uhkapeliala on tiukasti säädeltyä ja kontrolloitua, joten pelinkehittäjien täytyy valvoa satunnaislukugeneraattorin toimintaa erittäin tarkkaan. Monilla kasinopelejä kehittävillä yrityksillä on usein jopa erillinen työntekijä, jonka pääasiallinen tehtävä on tarkkailla generaattorin toimintaa.

Painotettu tuloksenarvonta mahdollistaa todennäköisyyksien hienosäädön

Nykypäivänä satunnaislukugeneraattori mahdollistaa yrityksille painotetun tuloksenarvonnan hyödyntämisen. Generaattorin avulla tietyille symboleille voidaan ohjelmoida suurempi todennäköisyys osua rullille, kun taas toisille pienempi. Yhden symbolin todennäköisyys osua rullalle voi olla esimerkiksi 1/64 ja toisen 1/7. Vähäarvoisia, vain pieniä voittoja sisältäviä symboleita painotetaan eniten. Arvokkaimmille symboleille taas ohjelmoidaan pienimmät todennäköisyydet, jolloin pelaajat osuvat suuriin voittoihin hyvin harvoin.

Tällainen säätö mahdollistaa sen, että yritykset voivat asettaa peleihin todella suuria päävoittoja – todennäköisyydet niiden voittamiseen ovat niin pieniä, ettei riskiä valtavien tappioiden syntymiseen ole. Painotetun tuloksenarvonnan ansiosta myös ”läheltä piti” -tilanteita tapahtuu useammin, jolloin pelaaja kokee, että suurvoittojen nappaaminen voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä. Painotuksen takia todennäköisyys suurten voittojen saamiseen on usein paljon pienempi, kuin pelaajat luulevat.

Perinteisissä mekaanisissa pelikoneissa vastaava hienosäätö ei ollut mahdollista, vaan kaikilla symboleilla oli yhtä suuri todennäköisyys osua rullille. Pelien kehittäjät eivät tällöin voineet laittaa tarjolle samanlaisia valtavia päävoittoja kuin nykypäivänä, koska todennäköisyyksillä kikkailu ei ollut mahdollista. Uudet kasinot 2019 ovat nykyisin pullollaan satojen tuhansien eurojen päävoittoja mainostavia pelejä. Perinteisissä pelikoneissa myös rullien maksimimäärä oli rajallinen – nykyään rullia ja symboleita voi olla teoriassa kuinka monta tahansa.

Palautusprosentti palvelee aina kasinoa pitkässä juoksussa

Satunnaislukugeneraattorin lisäksi toinen merkittävä tekijä kasinopelien ohjelmoinnissa on palautusprosentti, jota kutsutaan nettikasinoilla lyhenteellä RTP (return to player). Palautusprosentti kertoo sen, kuinka suuren osuuden panoksista peli palauttaa pelaajalle keskimääräisesti. Nettikasinoilla palautusprosentit liikkuvat yleensä 94 ja 98 prosentin välimaastossa. Sataa lähentelevät palautusprosentit ovat mahdollisia, koska niissä pätee suurten lukujen laki. Mitä pidempi otanta, sitä todennäköisimmin tulos vastaa määriteltyä palautusprosenttia. Pelintarjoaja jää siis aina voitolle pitkässä juoksussa.

Käsite ”keskimääräinen” tarkoittaa vähintään 10 000 pelikierrosta, joten lyhyellä aikavälillä sekä suuret voitot että tappiot ovat hyvin mahdollisia. Jos asia olisi toisin, kukaan tuskin pelaisi kasinopelejä – jännitysmomentti kärsisi huomattavasti, jos jokaisesta euron panoksesta saisi aina vaikkapa 95 senttiä takaisin. Pitkällä aikajuoksulla asia on kuitenkin juuri niin: jos pelaat vuoden jokaisena päivänä kolikkopeliä, jonka palautusprosentti on 95, olet mitä todennäköisimmin hävinnyt asettamistasi panoksistasi viisi prosenttia projektin loputtua.

Paluuviitteet

    Ei paluuviitteitä

Kommentit

Näytä kommentit (Listana | Vastausketjuina)

    Ei kommentteja

Lisää kommentti


Enclosing asterisks marks text as bold (*word*), underscore are made via _word_.
Standard emoticons like :-) and ;-) are converted to images.