Keväällä menetin oman koneeni! Annoin vanhan Asus Zenbookini pojan käyttöön koulujen päätyttyä ja yhtäkkiä olin ilman luottoläppäriä. Piti etsiä jotain tilalle!

Olen jo pidempään ajatellut palata Linuxiin. Se on vaan niin paljon nopeampi, kevyempi ja tarjoaa sen parhaan puolen: kaikkea voi muokata mieleiseksi.

Thinkpad X1 Carbon

Töistä tuttu Lenovo Thinkpad X1 Carbon -läppäri siis hakuun. Ne on tehty kestämään, niihin saa osia helposti, ja ne ovat laadultaan huippuluokkaa. Päätin metsästää käytetyn yrityskannettavan, koska ne ovat usein parempia diilejä kuin uudet peruskoneet.

Kriteerit olivat selvät: vähintään Gen 6, 16 gigaa muistia (riittää ihan mihin tahansa) ja mahdollisimman tarkka WQHD-näyttö (2560x1440).

Löysin hyvän tori-diilin ja pian ovelle tuotiin 20KH007AMX-malli.

lenovo x1 carbon
  • Prosessori: Intel Core i7-8550U
  • Muisti: 16GB LPDDR3-2133
  • Kovalevy: Nopea 512GB PCIe SSD
  • Näyttö: 14" WQHD LED

Akku

Ainoa pieni miinus oli akku. Se kesti vielä peruskäytössä noin 3 tuntia, mutta eihän se riitä! Tilasin uuden akun muutamalla kympillä.

Vaihto oli helppo DIY-projekti! Muutama ruuvi auki, vanha akku irti ja uusi paikalleen. Nyt akku kestää ainakin tuplasti pidempään eli vaikka koko päivän käyttöä. Vanha kone sai heti uuden elämän!

Artix Linux

artix linux

Linux-jakeluista valitsin tällä kertaa Artix-linuxin. Olen kuullut siitä paljon kehuja, ja se on Arch Linuxista johdettu versio, joka on tunnettu nopeudestaan ja kaiken saa tarvittaessa säädettyä itse.

Asennus sujui Thinkpadissa todella mallikkaasti. Kaikki perusjutut toimivat heti! Kone sekä käyttöjärjestelmä ovat toimineet kuin unelma jo puoli vuotta.

Ainoa asia, mitä en ole jaksanut vielä viritellä, on sormenjälkilukija.

Ei kommentteja

Kirjoittaja ei salli tämän merkinnän kommentointia